LA FEDERACIÓN NACIONAL CHILENA DE SUECIA TE INFORMA. EU-VALET 2019.

Premio nacional de Historia: “La decisión es absurda, todo está pensado para desempoderar al ciudadano”. Gabriel Salazar critica que Historia no sea obligatorio.
25 maj, 2019
Gobierno defiende que viaje de hijos de Piñera “cumplió todas las normas” siendo que dictamen de Contraloría señala que no existía una norma para las comitivas en viajes presidenciales
26 maj, 2019

LA FEDERACIÓN NACIONAL CHILENA DE SUECIA TE INFORMA. EU-VALET 2019.

LA FEDERACIÓN NACIONAL CHILENA DE SUECIA TE INFORMA.

EU-VALET 2019

Vem är Carina Ohlsson? En kort presentation.

Jag är riksdagsledamot för Socialdemokraterna och ordförande för S-kvinnor (Socialdemokratiska Kvinnoförbundet), som arbetar för ökad jämlikhet och jämställdhet i samhället. I EU-valet står jag på sjunde plats på Socialdemokraternas lista till Europaparlamentet.

2.- EU- Valet  närmare sig väldigt snabbt. Många anser att detta val är väldigt viktig för Sveriges  och Europas framtid .  SD framgång samt andra högerextra populisterna partier  ute i Europa,  oroar många invandrare. Vad anser du angående det ?

Ja, det är ett väldigt viktigt val. Det står mellan demokrati och högerextremism. Vi socialdemokrater står alltid upp för alla människors lika värde. I Europaparlamentet, liksom i många nationella val, har nationalister och populister gått starkt framåt. Det är en utveckling som oroar många, med mig, och som vi måste vända.

3.- Vilka är Socialdemokraterna viktigaste frågorna inför  EU valet?

Socialdemokraterna arbetar för ett mer jämlikt och grönt Europa genom att stå upp för löntagarnas rättigheter och en offensiv klimatpolitik.

S-kvinnors prioriterade frågor i EU-valet är fred, frihet och feminism. Vi driver på för nedrustning och en kärnvapenfri värld, för kvinnors rätt till sin kropp, stärkta rättigheter för hbtq-personer och arbete mot våld mot kvinnor.

4.- Många invandrar grupper har i de senaste EU valet minskar sin valdeltagande.Vad skulle du säga till dessa människor som  stannar hemma och inte röstar?

Att de främsta hoten mot människors grundläggande rättigheter och säkerhet är globala och kräver inter­nationella lösningar. Här är EU en viktig arena och därför är det viktigt att rösta.

5.-  Du ka ta fram något som du anser är viktig inför valet.

Det är viktigt att stärka de socialdemokratiska värderingarna i Europaparlamentet – alla människor lika värde, jämlikhet, jämställdhet och frihet, så använd din demokratiska rättighet och rösta.

Källa: Pablo Fuentes E. intervjue on-line av Carina Ohlsson.  ( 2019-03-13)