LA FEDERACIÓN NACIONAL CHILENA DE SUECIA TE INFORMA

LA FEDERACION NACIONAL CHILENA DE SUECIA TE INFORMA
september 7, 2018
Todo es una farsa: Gobierno utilizó una falsa intérprete de señas en video promocional
september 7, 2018

LA FEDERACIÓN NACIONAL CHILENA DE SUECIA TE INFORMA

El domingo 9 de septiembre 2018, son las elecciones al  Parlamento Nacional, al Parlamento Regional y Municipales en Suecia, sin lugar a dudas este año las elecciones tienen una gran significación al interior de las comunidad chilena y latinoamericano residente hoy en día  Suecia, producto del gran avance que tiene al interior del pueblo sueco, del partido Sveriges Demokraterna, organización política esta que tiene un discurso racista y gran parte de su retorica se basa en echarle la culpa de todo lo malo  que sucede en Suecia, a los extranjeros.

Lamentablemente, la participación en las elecciones en Suecia de la comunidad chilena, ha ido decreciendo y hoy en día es de alrededor del 50%. Esta situación debemos revertirla y es tarea de cada uno de nosotros (as),  motivar al interior de nuestras familias, amigas, amigos, organizaciones culturales, sociales y deportivas a  una mayor participación en las próximas elecciones, ya que esta  bastante claro que NO DA LO MISMO QUIEN GOBIERNE.

Es en esta perspectiva que como Federación Nacional Chilena de Suecia, iniciaremos un ciclo de entrevistas virtuales y publicaciones de algunos trabajos en relación a las próximas elecciones en Suecia.

Vem är Fredrik Nordström ?  En kort presentation.

Fredrik Nordström    Kommunalråd ( S)  Skara kommun   070-270 74 32

2.- Valet 2018 närmare sig väldigt snabbt. Många anser att detta val är väldigt viktig för Sveriges framtid.  SD framgång oroar många invandrare. Vad anser du angående det ?

Jag delar oron över SD:s framgångar som riskerar att dela Sverige i VI och DOM. Det är ett samhälle som jag inte vill att våra barn ska växa upp i. Därför är det så viktigt att vi mobiliserar så många vi kan att gå och rösta. Varje röst är avgörande för att visa på att vi är fler som vill leva i ett fritt Sverige.

3.- Vilka är Socialdemokraterna viktigaste frågorna inför valet?

För Socialdemokraterna handlar valet om att vår välfärd (skola, vård och omsorg) går före skattesänkningar för människor med höga löner. Vi vill skapa ett tryggare Sverige där rätten till förskola och skola, en utbildning och ett jobb är förutsättningar för trygghet, integration och livskvalitet. Oavsett vem du är eller var du kommer ifrån.

4.- Många invandrar grupper har   i det senaste valet minskar sin valdeltagande. Vad skulle du säga till dessa människor som  stannar hemma och inte röstar?

Om du inte går och röstar så lämnar du över makten till andra partier, bland annat till SD. Det är viktigt att komma ihåg att varje röst avgör. Det är viktigt att komma ihåg att det finns väldigt många med invandrarbakgrund i Sverige. Om alla går och röstar så kommer inte SD få någon makt.

5.-  Du ka ta fram något som du anser är viktig inför valet.

Jag vill uppmana alla att chansen att träffa och prata med en politiker på gator och torg under valrörelsen. Gå gärna till Socialdemokraternas valstuga eller hemsida och fråga vad partiet vill göra i ditt område, din stad och för Sverige.