Noticias

Gustavo förlorade synen av den chilenska polisens gummikulor – kräv att de ansvariga ställs till svars!

28 underskrifter hittills. Vårt mål: 2 500
Aktionsperiod: 30 juni – 7 september
“Jag fick offra mina ögon för att andra ska öppna sina”

Universitetsstudenten Gustavo Gatica deltog i de stora protesterna i Chile hösten 2019. Han träffades av polisens gummikulor och blev permanent blind. Hundratals demonstranter förlorade synen helt eller delvis, och ytterligare tusentals skadades vid polisens ingripande.

Amnesty kräver att ansvariga befälhavare och poliser ställs inför rätta, så att Gustavo och de tusentals andra som har fallit offer för polisens våld kan få upprättelse. Om Gustavos fall går till rätten öppnar det även dörren för att andra som skadats i demonstrationerna kan få rättvisa. Skicka ett mail till den nationella åklagaren nu!

Under hösten 2019 sköljde en våg av massdemonstrationer över Chile. Tusentals människor demonstrerade mot den ökande ojämlikheten i landet, och media världen över rapporterade om den oväntade och inspirerande massmobiliseringen. Den chilenska polisen svarade hårt.

Gustavo Gatica är en psykologstudent från Santiago i Chile. Den 8 november 2019 deltog han i demonstrationerna. Polisen bemötte demonstranterna genom att urskillningslöst skjuta med gummikulor, vilket strider mot internationell rätt. Gustavo träffades i båda ögonen och har blivit permanent blind av sina skador.

Den chilenska polisen öppnade en intern utredning av händelsen och kom fram till att ingen inom polisen kunde hållas ansvarig för Gustavos permanenta skador. Utredningen gick så långt som att föreslå att Gustavo kan ha blivit skadad av andra demonstranter.

Nu är fallet uppe hos Chiles nationella åklagare och det är mycket viktigt att vi sätter press på honom för att Gustavo ska få upprättelse!

Amnesty kräver inte bara att poliserna som bär ansvar för Gustavos skador ställs inför rätta, utan även att befälhavarna måste ställas till svars. I enlighet med internationell rätt bär de det yttersta ansvaret för att förhindra att polisen kränker mänskliga rättigheter, och Amnesty har bevis på att befälhavarna potentiellt brast i sitt kommandoansvar i Gustavos fall. Våra krav är därför viktiga för att visa på vem som bär ansvaret för att stater uppfyller sina åtaganden om mänskliga rättigheter, och kan spela en stor roll för framtida fall.

STÖD AMNESTY KAMPANJ

SKICKA DEN LÄNK  TILL ALLA DINA VÄNNER …OCH BE DE SKRIVA UNDER …FÖR GUSTAVO OCH DE CIRKA 500 CHILENARE SOM HAR FÖRLORADE SINA ÖGON.

VI KRÄVER ATT DE ANSVARIGA STÄLLS TILLS SVARS